Van eigen bodem

Jaarverslag 2015

Als je begin 2016 het jaarverslag van 2015 zit te maken voor onze vereniging en ik bekijk mijn notities van het afgelopen jaar was 2015 een jaar met een traan maar zeker ook een met een lach.

Maar laten we beginnen bij het begin. Het jaar 2015 stond in het teken van het Wieberstuk “het Mondriaanspektakel.”  Een uitstapje naar een totaal ander stuk,  geen boerenklucht, geen oorlogsstuk, geen “historisch” stuk, maar een stuk van deze tijd, met een heuse “Koninklijke” bezetting en een beroemde schilder en niet te vergeten het mooie Mondriaanhuis. We luiden het jaar 2015 in op maandagavond 05 januari met onze nieuwjaarsreceptie, en dit keer niet met kniepertjes en pelpinda’s maar met olie- en krentenbollen. Gerda Samberg wordt in het zonnetje gezet omdat ze 50 jaar lid is van de Toep en Bertus Kruisselbrink en Annie Rauwerdink zijn dan al 60 jaar lid van de Toep. Das toch wel een bloemetje waard.

Peter is dan al druk aan het oefenen met de spelers voor het Mondriaanstuk, en er wordt achter de schermen ook druk gewerkt aan van alles en nog wat. Er zijn niet alleen veel spelers nodig in dit stuk, maar ook veel figuranten, en gelukkig kunnen we al deze rollen goed opvullen.  De pr groep van de Toep gaat ook gestaag zijn gang en langzaam komt de pr op gang, krantenartikelen, radioprogramma, flyers, posters, Facebook, programmaboekjes en de bijdrage van de Kottense school voor een kunstproject in het kader van Mondriaan. Ook worden er filmopnames gemaakt op diverse locaties. Dit is voor de filmploeg ook een uitdaging, film maken, monteren en dit later projecteren tijdens de voorstellingen op het toneel. Hier zijn ze dan ook heel wat uurtjes mee druk geweest. Midden maart worden er activiteiten waargenomen op het Wieber. Het Wieber wordt langzaam maar zeker klaargemaakt voor de oefenavonden en de voorstellingen.  Van Wiebershutte schoonmaken tot het klaar maken van het toneel, struiken snoeien maar ook planten, tribunes in elkaar zetten,  elektrische bekabeling her en der maken, boomschors uitstrooien en ga zo maar door.  Ipv van een “echt” decor kiezen we dit keer voor een groot toneeldoel met als afbeelding het Mondriaanhuis erop. Maar dit is ook niet in een avond klaar.  Eens kijken wat men van deze vernieuwing vindt. Dit jaar wordt er geen worst naar het Klooster gebracht, helaas, maar we hopen dat de weergoden ons dit jaar ook zonder worst mooi weer gunnen.
Dan worden we  op dinsdag 14 april opgeschrikt met het nieuws dat Ard totaal onverwachts is overleden. Maandagavond nog op het Wieber om te spelen en dinsdagmiddag is Ard er niet meer.  Een grote schok, ongeloof, dit kan niet.  We besluiten om een paar dagen later een avond bij elkaar te komen op het Wieber en daar Ard op onze manier te herdenken. Na overleg met spelers en regisseur besluiten wij met ons  om het stuk door te laten gaan, ook al is het niet makkelijk, maar zoals Ard zou hebben gezegd:  “t kump good.”
Zonder Ard worden de oefenavonden voorgezet en er wordt al 2x per week geoefend, tis niet altijd even warm en aangenaam, maar het spelen op het Wieber is nu het beste, wennen aan de plek, waar je op moet komen, af gaat, hoeveel tijd hebben de auto’s nodig, de militairen, etc. etc. Zondag 7 juni zijn een aantal bestuursleden en spelers van Mondriaanstuk aanwezig op het Familiespektakel in Winterswijk. Was een mooie dag, maar vooral gezellig.

Dan zijn er dan eindelijk de voorstellingen op het Wieber.  De recensies zijn goed en het publiek reageert ook enthousiast, al zijn er ook toeschouwers die het minder vinden.  Er zijn hier en daar paar kleine schoonheidsfoutjes, maar we mogen tevreden zijn.  De patatkraam van “Ballen Henkie” verspreidt een bepaalde lucht zodat de toeschouwers na de voorstellingen trek krijgen en  gezellig nog wat blijven eten en napraten in het Wiebers café.
Na onze voorstellingen geeft het Filmhuis nog een filmvoorstelling op het Wieber, dus de tribunes blijven nog even staan. Het schilderij van Mondriaan is tijdens een van de gezellige avonden in het Wiebers café geveild, en we hebben dit mooie Boogiewoogie schilderij op een mooie warme zaterdagmiddag, nadat we op het Wieber bijna alles hadden opgeruimd, officieel overhandigd aan Marco en Marion van de Lindeboom, die er een mooie plek voor hebben vrij gemaakt.

Hierna hebben we met zijn allen genoten van een welverdiende zomervakantie en na deze vakantie wordt er een aanvang gemaakt met behulp van de leescommissie om een stuk uit te zoeken voor de wat jongere garde onder de Toepers. Daarnaast zijn een aantal Toepleden  gevraagd om een bijdrage te leveren aan de kerstavond in het gebouw en een aantal Toepers helpt mee om de Willemdag, die gehouden gaat worden op 20 maart 2016,  een invulling te gaan geven.  Al met al blijft de Toep in beweging.

Het jaar 2015 vloog voorbij, eens kijken wat 2016 voor de Toep in petto heeft.

Op onze nieuwsbrief abonneren